Ministar Mušija za Radio Tešanj: Želimo moderno obrazovanje i snažniju podršku kulturi i sportu
U razgovoru za Radio Tešanj, ministar obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZDK Mirza Mušija govori o ključnim projektima, izazovima i planovima koji će obilježiti naredni period
1. Koji su glavni prioriteti Ministarstva u narednom periodu?
Odgovor:
Obaveza Ministarstva za obrazovanje, nauku, kulturu i sport je da svoj rad uskladi sa Strategijom razvoja Zeničko-dobQjskog kantona za period 2021-2027. godine. Shodno tome, neki od glavnih prioriteta u radu Ministarstva se definiraju propisima iz oblasti obrazovanja, a podrazumijevaju, trenutno: donošenje Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, kao i izradu podzakonskih akata kojima će se stvarati bolji standard za djecu, učenike, mlade i pedagoške radnike u cilju osiguranja kvalitetnijeg odgojno-obrazovnog procesa, poboljšanje materijalno-tehničkih uslova u školama (rekonstrukcije, opremanje učionica novim nastanim sredstvima i pomagalima... ), popravljanje materijalnog statusa zaposlenika, provodenjc obuka za nastavnike i stručne saradnikc, rad na izradi novih nastavnih planova i programa u srednjim školama, jačanju saradnjc s drugim institucijama i ustanovama u cilju multisektorskog rješavanja problem itd.
2. Kakvo je trenutno stanje u obrazovnom sistemu kantona i koji su najveći izazovi?
Odgovor:
Odgojno-obrazovni proces u svim predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama na području Zeničko-dobojskog kantona u školskoj 2025/2026. godini se realizirana bez većih poteškoća ili prekida redovne nastave. Trenutno stanje u obrazovnom sektoru je zadovoljavajuće. Izazova uvijek ima. Živimo u vremenu kada se od svih pedagoških radnika koji rade u obrazovnim ustanova očekuje izuzetno puno. Roditelji, zajednica, poslodavci, društvo i drugi očekuju da obrazovanje odgovori zahtjevima vremena. Obrazovne ustanove imaju veliku ulogu u razvoju odgovornih, hrabrih, stručnih, pristojnih učenika i mladih osoba koji će učiniti boljim društvo u kojem će živjeti. Mladi su pod veliki izazovom i zato je bitno da ih kroz odgojno-obrazovni sistem ojačamo za suprotstavl_janje mnogim pošastima društva i vremena u kojem žive. Nąjveći izazov pred pedagoškim radnicima je uvijek Kako pronaći način da djecu i mlade pripreme za život, da postanu odgovorni pojedinci koji će stvarati bolje i tolerantnije društvo i koji će biti spremni da radom i čestitošću preuzmu brigu o porodici i državi općenito.
3. Postoje li planovi za unapredenje kvaliteta obrazovanja i nastavnog kadra?
Odgovor:
Rad na unapredenju kvalitete obrazovanja i nastavnog kadra je konstantan. Naravno, postoje planovi za unapredenje kvaliteta obrazovanja i dio su važećih propisa iz oblasti obrazovanja, kao i usvojene Strategije i trogodišnjih i godišnji planova koji se primjenjuju na nivou Zeničko-dobojskog kantona. U cilju unapredenja kvaliteta odgoja i obrazovanja i nastavnog kadra realiziramo mnogo različitih projekata i aktivnosti u osnovnim i srednjim školama, i svi su pokazali jednu konstantu da je uloga nastavnika i drugih pedagoških radnika u školama nezamjenjiva u stvaranju kvalitetne nastave i
vannastavnih aktivnosti. Dakle, zadovoljan i motiviran nastavnik, osposobljen za rad s učenicima kroz različite oblike, metode i načine rada, najvažniji je faktor kvaliteta obrazovanja. Imajući to u vidu, stručno osposobljavanje, praćenje i vrednovanje rada nastavnika i stručnih saradnika, je proces na kojem insistiramo i koji se kontinuirano provodi.
4. Kako se Ministarstvo bavi problemom odlaska mladih stručnjaka i nastavnika iz kantona?
Odgovor:
Pojavu odlaska mladih iz Zeničko-dobojskog kantona i domovine Bosne i Hercegovine krajnje ozbiljno shvaćamo i svjesni smo da to može utjecati na kvalitet i funkcionalnost realizacije odgojnoobrazovnog procesa u našem Kantonu. Prema informacijama s kojima raspolažemo, odlazak mladih ljudi nije značajnije utjecao na kvalitet i funkcionalnost provođenja odgojno-obrazovnog procesa. Na nivou Kantona još uvijek je mali procenat nestručno zastupljene nastave.
Želeći zadržati i popraviti trenutnu stanje, kada je u pitanju stručan kadar, radimo na poboljšanju materijalnog statusa pedagoških radnika, uvjeta u kojima svakodnevno borave i rade, opremanju učionica nastavnim sredsvima i pomagalima, i svakako, promovisanjem uloge nastavnika i svih pedagoških radnika. Pored toga, pomažemo i porodicama kroz osiguranje besplatnih udžbenika, besplatnog prijevoza, otvaranjem produženih boravak
a u školama i općenito podizanjem učeničkog standarda. Ističem i činjenicu da Ministarstvo bilježi povećan broj upisane djece i mladih koji se vraćaju u Bosnu i Hercegovinu.
5. Koje mjere se poduzimaju za modernizaciju škola i uvodenje digitalnih alata u nastavu?
Odgovor:
'Trogodišnjim planom rada Ministarstva za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Zeničko-doboj skog kantona za period 2025-2027. godina, u okviru tačke 3. Modernizacija obrazovnog sistema za kvalitetno i fleksibilno održavanje nastave u redovnim i kriznim situacijama, naglašeno je da će se u navedenom periodu provesti digitalizacija u sektoru obrazovanja i kreirati normativni okvir digitalizacije u sektoru obrazovanja. Ministarstvo podržava i pomaže da sve osnovne i srednje škole imaju, pored kvalitetno opremljenih kabineta informatike i funkcionalnog interneta na nivou škole, veći broj učionica i kabineta u kojima postoji digitalna oprema koja pomaže nastavnicima da potpunije približe nastavne sadržaje učenicima, ilustriraju shematskim prikazima i najzahtjevnije segmente nastavnih sadržaja ili da različitim video-projekcijama zaokupe pažnju učenika za dati sadržaj.
Naglašavam da je živa riječ nastavnika nezamjenjiva u nastavi i stava sam da nije dobro preći u potpunu digitalizaciju jer bi se time robotizirao i dehumanizirao odgojno-obrazovnim proces. Ono na čemu insistiramo, jeste da se pronađe mjera između žive riječi nastavnika i upotrebe digitalnih alata u nastavi.
6. Koliko su škole i visoko-obrazovne institucije u kantonu spremne za inovacije i projekte u nauci?
Odgovor:
U saradnji s predstavnicima federalnih ili državnih vlasti, kao i uz koordinaciju međunarodnih i domaćih organizacija, u školama i na fakultetima, se planiraju i realiziraju inovacije i projekti u cilju unapredenja odgojno-obrazovnog rada. Ministarstvo inicira i podražava naučno-istraživački rad univerzitetskih profesora, kao i pedagoških radnika u osnovnim i srednjim školama, jer usklađenost teorijskih pretpostavki i iskustava iz prakse, najbolji je preduvjet mogućih inovativnih pedagoških postupaka. Pedagoška iskustva iz drugih tzv. „razvijenih zemalja” treba imati na umu prilikom planiranja inovacija u našim školama, ali, izuzetno je bitno podsticati i razvijati naučno-stručna istraživanja naših pedagoških radnika. Dakle, škole i fakulteti kontinuirano planiraju i provode inovacije i projekte kojima je cilj unapredenje odgojno-obrazovne prakse. Bitno je naglasiti da odgojno-obrazovne ustanove sve češće uzimaju učešće na različitim međunarodnim takmičenjima i projektima i da naši učenici i studenti na istima ostvaruju zapažene rezultate.
7. Koji su prioriteti Ministarstva u oblasti kulture i očuvanja kulturne baštine?
Odgovor:
Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport nema značajnije prioritete u oblasti kulture i očuvanja kulturne baštine, jer smatramo da su očuvanje materijalne i nematerijalne kulturne baštine podjednako važne kao i rad kulturnih ustanova koje također doprinose pomenutim aktivnostima. U skladu s tim, resorno ministarstvo paralelno daje podršku i raznim kulturnim manifestacijama, koje organiziraju udruge građana ili ustanove, kao očuvanju nacionalnih spomenika, a sve u skladu s financij skim mogućnostima.
8. Planira li se podrška lokalnim umjetnicima i kulturnim institucijama?
Odgovor:
Podrška lokalnim umjetnicima od strane resornog ministarstva konstanto je prisutna, na način da se kontiniranu prate i financijski podupiru razne aktivnosti koje afirmiraju lokalne umjetnike. A pored toga, i postoji mogućnost da kroz zakon o Samostalnim umjetnicima, lokalni umj etnici ostvare dodatna prava.
Također je naglašena podrška kulturnim institucijama, na način da je Zeničko-dobojski kanton, jedini kanton u federaciji koji ustanovama kulture osigurava egzistencijalna sredstva za funkcioniranje, na način da gotovo 30 godina u potpunosti sufinancira plaće i doprinose uposlenih, te dio materijalnih troškova. Pored toga, resorno ministarstvo redovno podržava projekte koje ustanove kulture realiziraju na području Zeničko-dobojskog kantona.
9. Koji su trenutni izazovi i prioriteti u oblasti sporta i rekreacije?
Odgovor:
Trenutni izazov u oblasti sporta je raelizacija i implementacija Zakona o sportskim kolektivima od posebnog značaja za Zeničko-doboj ski kanton, kojim se namjerava unaprijediti rad određenih sportskih kolektiva, kao i unapređenje sportske infrastrukture koja je jedan od bitnih segmenata u radu i opredjeljenju ove Vlade.
10. Postoje li programi za podsticanje mladih na sporstke aktivnosti i sposrtskih klubova?
Odgovor:
Ministarstvo putem javnih poziva za dodjelu sredstva za sport sa "Transfera za sport" kontinuirano dodjeljuje sredstva namijenjena za podršku istaknutim i perspektivnim sportistima. Podrška se odnosi kako na sufinanciranje nastupa na domaćim i međunarodnim natjecanjima sportiaša reprezentativaca Bosne i Hercegovine s već ostvarenim zapaženim rezultatima, tako i na sufinanciranje, odnosno podršku za nastavak aktivnosti mlađih perspektivnih i talentiranih sportaša s područja Zeničkodobojskog kantona.
11. Kako Ministarstvo podržava saradnju škola, kulturnih institucija i sporstkih klubova?
Odgovor:
Kad su u pitanju suradnja škola, kulturnih institucija i sportskih klubova, resorno ministarstvo svoj doprinos prije svega daje u administrativnom smislu, kroz razne suglasnosti, a takoder i financijski podupire razne aktivnosti. Ministarstvo izdvaja značajna sredstva za redovne aktivnosti preko 125 sportskih klubova u 2025. godini. Konkretno u 2025. godini samo za sportske aktivnosti klubova izdvojeno je oko 800.000,00 KM, dok je za obaveznu kotizaciju klubova prema strukovnim granskim savezima izdvojeno 285.000,00 KM. Također treba istaći da Ministarstvo podržava i najveći je sufłnacijer projekta MOI (malih olimpijskih igara) čiji je nositelj Kantonalni Savez društava/udruga pedagoga fizičke kulture Ze-do kantona. To su sportske aktivnosti i natjecanja učenika osnovnih i srednjih škola s područja Zeničko-dobojskog kantona, za čiju svrhu je u 2025. godini izdvojen do sada rekordan iznos od 81.000,00 KM.
12. Koje su najveće reforme ili projekti koje Ministarstvo planira u narednom periodu?
Odgovor:
Reformski procesi u odgoju i obrazovanju su Bosni i Hercegovini su stalno prisutni. Oni se nadovezuju jedni na druge, uvjetovani su jedni drugima jer smo zemlja u tranziciji, tako da sve aktivnosti koje sam već pomenuo su dio reformskih procesa i mi na njima radimo kontinuirano.
13. Koliko je Ministarstvo otvoreno za saradnju s medijima i lokalno zajednicom?
Odgovor:
Ministarstvo svojim radom svakodnevno svjedoči transparetnost i otvorenost prema medijima i lokalnim zajednicama, a što se ogleda u izvještavanju o svim aktivnostima koje se provode, te smatramo daje saradnja sa drugim sektorima i lokalnim zajednicama preduvjet uspješnijeg rješavanja zajedničkih problema s kojima se suočavamo.
14. Koja je Vaša poruka gradanima ZDK, posebno mladima, u vezi obrazovanja, kulture i sporta?
Odgovor:
Vrijeme u kojima naša djeca i mladi žive pun je izazova i rizika, i zato je bitno da budu uporni u činjenju dobra. Ministarstvo obrazovnu politiku provodi tako da stvara ambijent i inicira da djeca i mladi uče, vježbaju, treniraju, vjeruju i žive u skladu s univerzalnim vrijednostima, kao što su: istina, pravda, ljepota, humanost..., a koje su svojstvene svim dobrim i odgovornim ljudima svijeta.
S toga mladima poručujem da budu odgovorani, hrabari, čestiti, nasmijani, iskreni, pravedni, da vole sebe, svoju familiju, svoj grad, domovinu, poštuju druge i da svoju mladalačku energiju usmjere ka ostvarenju svojih ciljeva, snova i ideala.








