Intervju za Radio Tešanj / EMIR VRAČO, MINISTAR UNUTRAŠNJIH POSLOVA ZENIČKO-DOBOJSKOG KANTONA

Ministar Emir Vračo govori o prioritetima, ulaganjima, borbi protiv kriminala i modernizaciji policije u Zeničko-dobojskom kantonu.





1. Koji su trenutni prioriteti Ministarstva unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona?

Naš primarni prioritet je osnaživanje ukupnih kapaciteta policije, kadrovskih, materijalno-tehničkih i organizacijskih. Kontinuirano radimo na modernizaciji opreme, unapređenju radnih uslova i životnog standarda policijskih, ali i svih drugih službenika Ministarstva, kao i na povećanju transparentnosti, odgovornosti i efikasnosti u njihovom radu. Cilj nam je da MUP Zeničko-dobojskog kantona ostane primjer profesionalno organizirane i savremeno opremljene agencije za provedbu zakona, koja u potpunosti slijedi evropske standarde i najbolje prakse u oblasti sigurnosti.

Od preuzimanja dužnosti ministra unutrašnjih poslova, jedan od mojih ključnih prioriteta bila je borba protiv nedozvoljene proizvodnje i stavljanja u promet opojnih droga. Rezultati tih aktivnosti su vidljivi. Samo u protekle dvije godine na području našeg Kantona oduzeto je više od 100 kilograma opojnih sredstava. Ovakvi rezultati potvrđuju posvećenost policijskih službenika i jasno pokazuju da je naš pristup borbi protiv kriminaliteta beskompromisan i utemeljen na savremenim metodama policijskog djelovanja.




2. Koji su najveći izazovi u oblasti javne sigurnosti u našoj zemlji?

Najveći izazovi u oblasti javne sigurnosti odnose se prije svega na borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije, koji i dalje predstavljaju jedan od ključnih rizika za stabilnost sistema i povjerenje građana u institucije. Policija svakodnevno provodi aktivnosti kako bi razbila kriminalne mreže i suzbila njihove aktivnosti. Jedan od prioritetnih zadataka ostaje suzbijanje zloupotrebe opojnih droga, što, pored brojnih operativnih mjera, podrazumijeva i kontinuiran preventivni rad sa mladima i lokalnim zajednicama.

U oblasti bezbjednosti saobraćaja evidentan je porast saobraćajnih nezgoda uzrokovanih neprilagođenom brzinom i drugim oblicima nepoštivanja saobraćajnih propisa zbog čega se intenziviraju kontrole usmjerene na povećanje discipline učesnika u saobraćaju. Sve izraženiju bezbjednosnu prijetnju predstavljaju i novi oblici cyber kriminala – od sofisticiranih finansijskih prevara do različitih vidova ugrožavanja privatnosti građana.

Uprkos navedenim izazovima, policijski službenici svakodnevno potvrđuju visoku profesionalnost i nepokolebljivu posvećenost zaštiti građana i očuvanju javne sigurnosti.




3. Koji noviteti i poboljšanja su uvedeni u radu Ministarstva u posljednje vrijeme?

Od mog dolaska na čelo Ministarstva, Budžet Ministarstva značajno je uvećan u odnosu na prethodne godine. U 2023. godini iznosio je 61 milion, u 2024. godini 75 miliona, a u 2025. 91,2 miliona KM. Kapitalna ulaganja porasla su sa 1,8 miliona KM u 2023. godini na 10 miliona KM u 2025. godini. Dva puta su povećane plaće policijskih službenika – trenutno su najveće u Federaciji BiH. Usvojene su izmjene Zakona o policijskim službenicima i Zakona o plaćama i naknadama, čime su ti propisi usklađeni s Kolektivnim ugovorom i federalnim zakonodavstvom. Izmijenjen je i Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji Ministarstva – skraćeno je vrijeme potrebno za napredovanje u službi.

Predviđena je i kupovina helikoptera i formiranje helikopterske jedinice, što će naš kanton učiniti prvim u Federaciji BiH koji ima vlastiti helikopter. Uveden je i elektronski sistem testiranja kandidata na konkursima za prijem novih policijskih službenika, prvi takav u BiH, koji osigurava maksimalnu transparentnost zapošljavanja.

Izdvojeno je 5 miliona KM za nove uniforme. Obavljeni su sistemski ljekarski pregledi za sve policijske službenike – prvi put od 2013. godine. Nabavljeno je 39 putničkih vozila i vozila za privođenje (2,3 miliona KM) te 7 terenskih vozila (690.000 KM), a ugovorena je i isporuka oklopnih vozila (4,7 miliona KM). Zanovljeno je naoružanje prvi put od 1997. godine (1,3 miliona KM). Instaliran je video-nadzor u Visokom i Kaknju, uspostavljen RENATA sistem – prvi takve vrste u BiH (600.000 KM), nabavljeno 6 stacioniranih (780.000 KM) i 7 mobilnih radara (230.000 KM), nabavljeni alkometri (150.000 KM) i testovi za drogu (85.000 KM) te radio-stanice i repetitori (200.000 KM). Potpisan je ugovor za nabavku detektor vrata na ulazima u policijske stanice (160.000 KM) i nabavljeni agregati za sve policijske stanice (185.000 KM). Uloženo je više od 700.000 KM u rekonstrukciju policijskih stanica.




4. Koji novi projekti i inicijative su trenutno u planu za unapređenje rada policije?

Pored nabavke helikoptera i formiranja helikopterske jedinice, u planu je čitav niz projekata usmjerenih na daljnje unapređenje rada policije. Prije svega, predviđena je nabavka novih detektora metala za policijske stanice, kao i dodatnih stacionarnih i mobilnih radarskih sistema radi efikasnije kontrole saobraćaja i smanjenja rizičnih ponašanja na cestama.

Paralelno s tim, planirano je proširenje postojećeg sistema video-nadzora u svim gradovima i općinama Kantona, čime se značajno povećava mogućnost prevencije, pravovremenog reagovanja i rasvjetljavanja krivičnih djela.

Intenzivno radimo i na implementaciji projekta elektronske obrade podataka putem sistema RENATA, koji omogućava brzo čitanje registarskih tablica i automatsko uvezivanje podataka s relevantnim bazama. Ovaj sistem u praksi će policijskim službenicima omogućiti bržu identifikaciju vozila, efikasnije postupanje i bolju koordinaciju u realnom vremenu.

Unapređenje rada policije naš je stalni zadatak, a u tom okviru planirana je i nova nabavka službenih i terenskih vozila, kao i realizacija drugih projekata.




5. Kako se Ministarstvo bori protiv organizovanog kriminala i korupcije?

Ministarstvo unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije vodi kroz kombinaciju preventivnih i represivnih mjera i jačanja saradnje sa drugim relevantnim institucijama. Prioritet stavljamo na pravovremenu prevenciju i operativno djelovanje, što potvrđuju i konkretni rezultati: samo u prvih devet mjeseci 2025. godine zaplijenjeno je 61 kilogram različitih vrsta opojnih droga, što premašuje zbir zapljena iz prethodne dvije godine.

Kontinuirano jačamo kapacitete kriminalističke policije, unapređujemo rad na terenu kroz intenzivnije korištenje operativnih evidencija, analizu rizika i plansko provođenje akcija usmjerenih na razbijanje organizovanih kriminalnih grupa.

Uspostavili smo izuzetno dobru saradnju s tužilaštvima, kao i sa policijskim agencijama na lokalnom, entitetskom i državnom nivou, što nam omogućava efikasniju razmjenu informacija, koordinaciju aktivnosti i zajedničke operativne aktivnosti.

Paralelno s tim, kontinuirano edukujemo policijske službenike o metodama otkrivanja, dokumentovanja i procesuiranja krivičnih djela iz oblasti organizovanog kriminala i korupcije.

Poseban naglasak stavili smo na primjenu transparentnih procedura i digitalizaciju poslovnih procesa, čime smo uveliko onemogućili koruptivne radnje i smanjili prostor za zloupotrebe. Sve ove mjere imaju jedan cilj – osigurati djelotvornu, profesionalnu i zakonitu borbu protiv najtežih oblika kriminaliteta, te povećati povjerenje građana u rad Ministarstva i ukupni sistem javne bezbjednosti.




6. Koje mjere su poduzete za unapređenje sigurnosti na ulicama i u zajednicama?

Ministarstvo unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona kontinuirano provodi sveobuhvatne mjere usmjerene na jačanje javne bezbjednosti i unapređenje operativne efikasnosti policije. U svim gradovima i općinama Kantona instaliran je savremeni sistem video-nadzora. Ovaj sistem omogućava brže detektovanje rizičnih situacija, identifikaciju počinilaca i preciznije upravljanje radom policijskih službenika na terenu.

Nabavili smo i određeni broj dronova koji se mogu koristiti u raznim situacijama, što značajno unapređuje našu sposobnost pravovremenog reagovanja. Također, opremili smo policijske stanice novim vozilima i savremenom opremom, što je umnogome unaprijedilo njihovu efikasnost.

Pojačali smo aktivnosti u okviru projekta Rad policije u zajednici, kroz koji se razvija direktna, svakodnevna komunikacija sa građanima, lokalnim strukturama i školama, s ciljem prevencije kriminaliteta i rješavanja problema unutar samih zajednica.

Nedavno smo, u saradnji s Općinom Tešanj, potpisali ugovor o formiranju odjeljenja Specijalne policijske jedinice u tom gradu, što predstavlja značajan iskorak u jačanju operativnih kapaciteta i bržem reagovanju na sigurnosne izazove.

Sve navedene mjere plod su predanog i profesionalnog rada svih uposlenika Ministarstva.




7. Koji su najčešći problemi i prijetnje s kojima se građani susreću u svakodnevnom životu?

Građani se u svakodnevnom životu najčešće susreću s pojavama kao što su saobraćajni prekršaji, zloupotreba opojnih droga, te povremeni incidenti narušavanja javnog reda i mira. Ove pojave pratimo kroz redovne operativne analize, nadzor saobraćaja, preventivne aktivnosti i ciljane akcije usmjerene na rizične kategorije i lokacije.

Zahvaljujući intenzivnom preventivnom radu naših policijskih službenika, kontinuiranom prisustvu na terenu i njihovom pravovremenom reagovanju, bezbjednosna situacija u Zeničko-dobojskom kantonu ostaje stabilna. Broj težih incidenata je u kontinuiranom opadanju, što potvrđuje da kombinacija preventivnih i represivnih mjera i saradnje s lokalnom zajednicom daje konkretne rezultate.

Naš cilj je održati visoke standarde bezbjednosti, pravovremeno prepoznati nove prijetnje i nastaviti graditi povjerenje građana u rad policije.




8. Kako građani mogu bolje zaštititi svoje podatke i imovinu od cyber kriminala?

Građanima preporučujemo oprez pri korištenju interneta, naročito kada je riječ o online plaćanjima i dijeljenju ličnih podataka. Ministarstvo sarađuje sa školama i institucijama na edukaciji mladih o sigurnom korištenju interneta, jer je prevencija ključna, kao i u mnogim drugim oblastima kriminaliteta.

Građani se mogu zaštititi od sajber kriminala kroz kombinaciju tehničkih mjera, pažljivog ponašanja u online okruženju i poznavanja svojih prava. Najvažnije je koristiti jake lozinke, redovno ažurirati softver i biti oprezan kad je riječ o dijeljenju ličnih podataka.

Najčešći oblici sajber kriminala su lažni e-mailovi ili poruke koje imitiraju banke, državne institucije ili poznate kompanije s ciljem krađe lozinki i podataka; zlonamjerni softver koji zaključava podatke i traži otkupninu; krađa identiteta i napadi na bankovne račune.

Ako građanin primijeti bilo kakvu sumnjivu aktivnost, treba je odmah prijaviti.




9. Postoje li projekti za edukaciju mladih o sigurnom korištenju interneta?

Policijski službenici Uprave policije Ministarstva unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona redovno održavaju edukativna predavanja učenicima osnovnih i srednjih škola. Samo ove godine, raznim vidovima edukacije, obuhvaćeno je više od 1500 učenika kroz programe prevencije zloupotrebe droga i cyber nasilja.




10. Koji su najčešći uzroci saobraćajnih nesreća i šta se radi da ih smanjite?

Analizom saobraćajnih nezgoda utvrđeno je da su najčešći uzroci: upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola i opojnih sredstava, umor, neprilagođena brzina, nedozvoljeno preticanje, kao i nepravilna upotreba mobilnog telefona tokom vožnje.

U cilju preventivnog i represivnog djelovanja, te sprječavanja nastanka saobraćajnih nezgoda, policijski službenici Uprave policije MUP-a ZDK kontinuirano planiraju i realizuju aktivnosti pojačane kontrole učesnika u saobraćaju, s posebnim akcentom na navedene uzroke.

Istovremeno se provode kampanje kojima se vozači upozoravaju na posljedice neodgovornog ponašanja u saobraćaju, kao i edukativne aktivnosti kroz projekat Rad policije u zajednici.

Također, radi unapređenja uslova za bezbjedno i neometano odvijanje saobraćaja na putevima ZDK, Uprava policije kontinuirano vrši analizu stanja u ovoj oblasti te, u skladu s rezultatima, planira i usmjerava svoje aktivnosti.





11. Koji su aktuelni planovi za poboljšanje saobraćajne sigurnosti i modernizaciju kontrole?

U cilju unapređenja bezbjednosti saobraćaja, Uprava policije kroz akcione planove i strategije definiše mjere i radnje usmjerene na preventivno i represivno postupanje policijskih službenika.

Poseban fokus stavljen je na opremanje policijskih službenika savremenom opremom, uključujući mjerne uređaje i materijalno-tehnička sredstva (radare, ANPR kamere, alkotestere, drogatestere i dr.).

Paralelno s tim, Uprava policije provodi kontinuiranu edukaciju i usavršavanje policijskih službenika kako bi bili u potpunosti osposobljeni da odgovore na sve sigurnosne izazove, uključujući i one u oblasti saobraćajne sigurnosti.




12. Postoje li kampanje za podizanje svijesti građana o javnom redu i zakonu?

U protekle dvije godine Ministarstvo nije provodilo kampanje koje bi obuhvatile područje cijelog Kantona, ali su kontinuirano realizirane brojne aktivnosti na nivou lokalnih zajednica i policijskih stanica.

Te aktivnosti su se odvijale kroz projekte Rad policije u zajednici, Dani otvorenih vrata i Sigurnost na putu do škole, koji su imali za cilj jačanje povjerenja građana i unapređenje ukupnog sigurnosnog ambijenta.

U okviru navedenih projekata ostvarena je široka saradnja sa nevladinim organizacijama, udruženjima građana, lovačkim društvima i sportskim kolektivima, a organizovani su i brojni sastanci, radionice te okrugli stolovi.

U svim tim aktivnostima fokus je bio na unapređenju javnog reda i mira, te na povećanju stepena sigurnosti građana i njihove imovine. Posebno naglašavam da je u svim segmentima našeg djelovanja akcenat stavljen na zaštitu djece i maloljetnika, kao najosjetljivije kategorije društva.




13. Planira li Ministarstvo nova zapošljavanja ili obuke za policijski kadar?

Veliki broj policijskih službenika odlazi u penziju ili im na drugi način prestaje radni odnos, pa smo primorani kontinuirano popunjavati njihova upražnjena radna mjesta kako bismo očuvali efikasnost sistema. Nedostatak dovoljnog broja policijskih službenika predstavlja problem koji uspješno rješavamo kroz nova zapošljavanja.

Nedavno su zaposlena 123 nova policijska službenika, na praksi se nalazi njih još 100, a u toku su konkursne aktivnosti za prijem novih 195 policijskih službenika.

Što se tiče drugog dijela Vašeg pitanja, kontinuirana edukacija policijskih službenika predstavlja naš imperativ. Na nivou Ministarstva, u protekle dvije godine, održano je 195 edukacija iz raznih oblasti kojima je prisustvovalo 2700 policijskih službenika.




14. Da li postoji plan o modernizaciji opreme i tehnologije u radu policije?

Ministarstvo unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona kontinuirano provodi proces modernizacije materijalno-tehničkih sredstava, s ciljem podizanja operativnih kapaciteta i osiguranja još efikasnijeg odgovora na sve bezbjednosne izazove.

U proteklom periodu izvršena je nabavka novog oružja, novih uniformi, većeg broja službenih vozila, određenog broja dronova, te savremene telefonske centrale i agregata koji su instalirani u svim policijskim stanicama kako bi se garantovao neprekidan rad i visoka operativna spremnost.

U završnoj fazi su i aktivnosti koje se odnose na nabavku jednog helikoptera i određenog broja oklopnih vozila. Ovakva ulaganja predstavljaju strateški iskorak u jačanju naše policije i direktno doprinose povećanju stepena sigurnosti na području našeg kantona.




15. Šta Ministarstvo radi da poboljša povjerenje građana u policiju i olakša prijavu problema?

Građani imaju veliko povjerenje u Ministarstvo unutrašnjih poslova, ali uvijek postoji prostor za poboljšanje. Kontinuiran, stručan i profesionalan rad ključni je faktor za sticanje i očuvanje povjerenja građana.

Na povjerenju radimo svakodnevno – kroz transparentan rad, dostupnost službenika i otvorenost prema građanima.

U Zenici smo, u Odsjeku za administraciju Zenica, otvorili alternativnu lokaciju za izdavanje ličnih dokumenata, a nedavno je lokacija otvorena i u Nemili gdje građani naselja na području nemilskog sliva, za sada, mogu dobivati potvrde o prebivalištu (ono što se nekada zvalo CIPS potvrde) i podnositi zahtjeve za izdavanje ličnih karata.

Razmišljamo i o mogućnosti da im u najskorije vrijeme omogućimo i predavanje zahtjeva za izdavanje putnih isprava. Građanima želimo omogućiti brzu i profesionalnu uslugu, jer međusobno povjerenje počinje da se stvara upravo od tog prvog kontakta.




16. Šta građani mogu očekivati u narednom periodu od Ministarstva?

Građani, u narednom periodu, od Ministarstva mogu očekivati stručan i profesionalan rad, nastavak ulaganja u kadrove, opremu i infrastrukturu.

Naš cilj je da policija Zeničko-dobojskog kantona bude moderna, motivisana i potpuno posvećena zaštiti sigurnosti građana.

Planirani projekti poput nabavke helikoptera i formiranja helikopterske jedinice, novih radara, sistema video-nadzora i mnogi drugi potvrđuju da idemo u tom smjeru.

Naši prioriteti u narednom periodu bit će borba protiv organizovanog kriminala, borba protiv zloupotrebe opojnih droga, rješavanje problema maloljetničke delikvencije i nasilja u porodici te poboljšanje bezbjednosti u saobraćaju.

Nastavit ćemo jačati saradnju sa drugim kantonalnim ministarstvima, policijskim agencijama, tužilaštvima i sudovima na svim nivoima kako bismo efikasnije štitili živote i imovinu građana te osigurali poštovanje zakona, pri čemu niko, ma kakav položaj u društvu zauzimao, neće biti izuzet.